COACHING IN LEVENSLOOP, LEVENSVERHAAL EN
LOOPBAAN
Een leerroute ter verrijking zowel van
het eigen functioneren als van cliënten
De leerroute
Tijdens het eerste dagdeel
wordt aandacht besteed aan de verbreding en verdieping van opvattingen en
inzichten ten aanzien van het biografisch werken. Gedurende het tweede gedeelte
van de bijeenkomst gaat het vooral om de methode van het biografisch werken te
integreren in de eigen praktijk en werksituatie. Door middel van een
toegesneden didactisch – methodische werkwijze (een combinatie van supervisie,
intervisie en collegiale consultatie) wordt de praktijksituatie onderzocht om
geëigende vormen en technieken te kunnen toepassen in het beroepshandelen.
Naast het aanbod van een aantal basale thema’s of bouwstenen omtrent
levensloop, levensverhaal en loopbaan is er ruimte om ook eigen thema’s in te
brengen. Om de dynamiek van het leerproces te versterken kunnen tussentijdse
activiteiten zoals literatuurstudie en werkopdrachten een stimulans betekenen
tijdens het leerproces.
Modulen
Deze leerroute, waarin uitgangspunten zoals visies omtrent
biografisch werken, theoretische en praktische scholing is geïntegreerd, wordt
via een aantal overzichtelijke modulen aangeboden.
Op grond van persoonlijke
leerbehoeften en individuele scholingservaringen kunnen deelnemers/cursisten
voor één of meerdere programma’s kiezen. Elke module omvat enkel studiedagen.
De leerroute bevat vooralsnog een viertal modulen. Vanaf 2016 worden in totaal
vier modulen aangeboden.
Module 1
Levensfasen, levensdomeinen en loopbaan
Levensfasen, levensdomeinen en loopbaan
* Het kunnen
onderkennen van specifieke behoeften en mogelijkheden tijdens de verschillende
levensfasen is een belangrijke ondersteuning tijdens het biografisch counselen
of de leeftijdsbewuste loopbaanbegeleiding.
* Om het biografisch onderzoek te verhelderen en het diagnostisch vermogen te verbreden
(wat zijn de relevante thema's van de huidige levensperiode en werksituatie) werken we tijdens deze module intensief aan het "leren lezen" van de kaart van de levensdomeinen.
* In onze tijd is veelal de standaardbiografie verdwenen en spreken we steeds meer over een keuzebiografie. Op welke wijze kunnen we als coach of biografiewerker ons hierop instellen?
* Om het biografisch onderzoek te verhelderen en het diagnostisch vermogen te verbreden
(wat zijn de relevante thema's van de huidige levensperiode en werksituatie) werken we tijdens deze module intensief aan het "leren lezen" van de kaart van de levensdomeinen.
* In onze tijd is veelal de standaardbiografie verdwenen en spreken we steeds meer over een keuzebiografie. Op welke wijze kunnen we als coach of biografiewerker ons hierop instellen?
Bij voldoende belangstelling wordt een nieuwe leerroute gepland.
Aantal deelnemers: 6 tot 10 personen. .
Aantal deelnemers: 6 tot 10 personen. .
Kosten per module,
drie workshopdagen: € 275,- ( inclusief koffie, thee)
Tijd: van 10:00 tot
16:30 uur
Docenten: Gabriël Prinsenberg. Olga Bohnsack (beeldend werk)
Aanmelding:
biografiecounseling@hetnet.nl
Telefoon: 0343-578180 / 0653515924
Verder toelichting omtrent deze leerroute
Inleiding
Iedereen
die gaat studeren, in een beroep stapt of belangrijke beslissingen gaat nemen,
wil graag weten wat zijn of haar mogelijkheden zijn. Meer dan vroeger zijn
mensen verschillend en moeten zij zich, in deze sterk geïndividualiseerde
maatschappij profileren in hun eigen personality.
Mensen
ontlenen hun motivatie ook aan zicht op zichzelf om met een studie te gaan
beginnen of een beroep uit te oefenen. Vanuit dat oogpunt wordt het kennen van
de eigen levensvisie en het leren omgaan met de eigen levensgeschiedenis steeds
belangrijker. In het sociaal-culturele klimaat van de afgelopen jaren hebben de
onderwerpen levensloop, levensverhaal en
loopbaan een warm onthaal gekregen, vooral omdat door het werken met deze
thema’s meer grip op het eigen leven kan worden verkregen. Intussen zijn termen
als biografisch leren en werken,
biografie counseling en life coaching, langzaamaan bekend geworden. Als
methodiek worden ze in diverse variaties geïntegreerd binnen de dagelijkse
praktijk van een steeds grotere groep van psychosociale en sociaalpedagogische
hulpverleners, loopbaanbegeleiders, vormingswerkers en geestelijk werkers en is
een niet meer weg te denken aspect geworden binnen hun vakgebied.
Biografisch werken zou men kunnen
omschrijven als een persoonlijk onderzoek, waarbij meestal twee of meer mensen
zijn betrokken, waarvan één van hen als begeleider, coach of biografisch
counselor optreedt om het bestaan in kaart te brengen, de specifieke passies en
drijfveren te leren kennen, met als doel zin en betekenis van het leven – in de
context van eigen tijd en samenleving – beter te kunnen begrijpen en te
accepteren.
Over de
leerroute
Deze
leerroute is bestemd voor hen die in agogische beroepen werkzaam zijn en voor
wie kennis, inzicht en vaardigheden met betrekking tot levensloop en loopbaan
belangrijke uitgangspunten zijn voor het beroepshandelen.
Doelstelling
van de leerroute: door middel van methodische- en didactische scholing zal de
deelnemer inzicht verkrijgen in de dynamiek van de menselijke levensloop om in de
dagelijkse praktijk biografisch werken te kunnen verrichten en dat binnen het
eigen vakgebied verder te kunnen ontwikkelen. Voorbeelden hiervan zijn:
verdieping in het biografisch gesprek; methodisch leren omgaan met
levensloopvragen; inzicht in leeftijdbewuste consultatie.
Werkwijze
Tijdens
deze leerroute liggen accenten naast de theorie vooral op het praktisch
handelen. Aan de orde komen opvattingen over levensloop en levensfasen. De
eigen inspiratiebronnen zijn van grote betekenis. Vaardigheden en middelen voor
het persoonlijk biografisch onderzoek worden voorgesteld en geoefend. Het aan
den lijve ervaren van de effecten van de oefeningen zal de toepasbaarheid
verlevendigen. Daarom zal zorgvuldig aandacht worden besteed aan de
ontwikkeling van een vertrouwde werksfeer en een open interactie in de groep.
‘Het leren van elkaar’ staat hoog in het vaandel. Creatieve middelen, zoals
schrijfoefeningen, beeldend werken en dramatechnieken behoren tot de vaste
onderdelen van de cursus.
Theoretische
uitgangspunten
Belangstelling
voor de levensloop in onze tijd / verschillende visies op de levensloop/
biografische methoden / keuzebiografie: “moderne levens lopen niet vanzelf”
Thema’s van het
biografisch werken
Tijdens
de leerroute komen – in overleg - verschillende thema’s met betrekking tot
biografisch werken aan de orde, zoals: afkomst en verleden; het instrument van
de herinnering; bijzondere ontmoetingen op de eigen levensweg; verschillende
levensfase-indelingen, stagnaties tijdens die levensfasen; de kwaliteiten van
het bestaan; leeftijdsbewuste loopbaanbegeleiding; polariteiten in de
biografie; heden en toekomst; veranderingsprocessen, crisis, verlies en
loslaten.
Over
het levensverhaal
Stappen
van het helpende gesprek naar het biografisch gesprek / het persoonlijke
verhaal / hermeneutiek of uitlegkunde/ hermeneutische vragen / epische,
lyrische en dramatische aspecten in het levensverhaal / de structuur van het
levensverhaal / verleden, heden en toekomst in het verhaal / het
diepte-interview / de innerlijke biografie / zingeving.
Docenten
Gabriël Prinsenberg was lange tijd verbonden als docent aan Hogeschool de Horst
te Driebergen - o.a. bij Personeel en Arbeid - en aan de Voortgezette Opleiding
voor Sociale Beroepen in Amsterdam. Sinds de jaren tachtig zet hij zich in voor
de ontwikkeling van de methodiek van het biografisch werken door middel van
onderwijs aan verschillende hogescholen in Nederland, België en de
Bondsrepubliek, tijdens seminars, in de eigen praktijk van biografisch
counselor en door een aantal publicaties. ‘De tocht door het labyrint’, dit
boek over biografisch werken verscheen in 1992 en in 1997 in het Duits. In
oktober 2014 verscheen de derde druk van zijn boek: ‘Biografisch leren en
werken. Het levensverhaal in kaart brengen’ bij uitgeverij SWP te Amsterdam. In 2014 verscheen eveneens ‘In de middag van het
leven. Over het belang van het levensverhaal voor de derde leeftijd.’ Ook bij
uitgeverij SWP.
Olga Bohnsack is werkzaam als beeldend kunstenaar en docente en geeft lessen in beeldende vorming aan kinderen en volwassenen. Zij volgde ook een opleiding in biografisch werken waardoor zij in biografieworkshops kunst en levenslooponderzoek met elkaar verbindt.
Olga Bohnsack is werkzaam als beeldend kunstenaar en docente en geeft lessen in beeldende vorming aan kinderen en volwassenen. Zij volgde ook een opleiding in biografisch werken waardoor zij in biografieworkshops kunst en levenslooponderzoek met elkaar verbindt.
Meer
informatie over de publicaties
In de middag van het leven: www.swpbook.com/1714
Biografisch leren en werken: www.swpbook.com/686
In de middag van het leven: www.swpbook.com/1714
Biografisch leren en werken: www.swpbook.com/686
Geen opmerkingen:
Een reactie posten