Was ist Biografiearbeit?
Das Interesse für das biographische Arbeiten als Möglichkeit der Begleitung auf dem Lebensweg hat in den letzten Jahren stark zugenommen. Immer mehr Menschen realisieren, daß nichts so einzigartig und persönlich ist wie der eigene Lebenslauf. Auf der Suche nach einer verantwortungsbewußten Lebensweise hat das Arbeiten mit der eigenen Biographie eine zunemende Bedeutung. Biographisches Arbeiten erweist sich in der Praxis als eine spezielle Methode, das eigene Leben näher betrachten zu können, die Zeitabschnitte und Levensphasen besonders zu kennzeichen und zu schätzen zu lernen und damit zugleich die Begeisterung zu entwickeln, dies auch mit anderen zu tun. Die Zuneigung und Wertschätzung, die in diesem Kontakt entstehen, sind oft herzwärmend.
In diesem Sinne kann biographisches Arbeiten als ein Schritt auf dem Weg zu einer neuen Kunst, der soziale Kunst, gesehen werden. Während dieser Lebenslaufstudie werden nicht nur ganz persönliche Ereignisse und Erfahrungen ausgetauscht, sondern zugleich, oft nach langen Jahren des Schweigens, auch spirituellen Erkenntnisse und Fragen der Sinngebung. Wer gemeinsam mit einem anderen den roten Faden seines Schicksalsknäuels entwirren will, um dadurch seine Lebensaufgabe besser zu erkennen oder vor allem einmal ans Sprechen überhaupt zu kommen, findet im biographisches Arbeiten einen Weg der sich inzwischen seinen ganz eigenen Platz hat erworben inmitten einer Vielzahl neugegründeter sozialer un therapeutische Arbeitsformen. Dies geschieht dann dank einer stets größer werdenden Gruppe von Menschen, welche die Biografie als den eigentlichen, kostbarsten Besitz des Menschen ansehen.
Literatur: Der Weg durch das Labyrinth. Biographisches Arbeiten, Begleitung auf dem Lebensweg. Gabriël Prinsenberg. NovalisVerlag / Oratio, Schaffhausen CH
Levensboom Gustav Klimt
Locatie: Op het terrein van
Landgoed Zonheuvel in het Koetshuis
Amersfoortseweg 96 - 3941
AB Doorn
De leerroute
Tijdens het eerste dagdeel
wordt aandacht besteed aan de verbreding en verdieping van opvattingen en
inzichten ten aanzien van het biografisch werken. Gedurende het tweede gedeelte
van de bijeenkomst gaat het vooral om de methode van het biografisch werken te
integreren in de eigen praktijk en werksituatie. Door middel van een
toegesneden didactisch – methodische werkwijze (een combinatie van supervisie,
intervisie en collegiale consultatie) wordt de praktijksituatie onderzocht om geëigende
vormen en technieken te kunnen toepassen in het beroepshandelen. Naast het
aanbod van een aantal basale thema’s of bouwstenen omtrent levensloop,
levensverhaal en loopbaan is er ruimte om ook eigen thema’s in te brengen. Om
de dynamiek van het leerproces te versterken kunnen tussentijdse activiteiten
zoals literatuurstudie en werkopdrachten een stimulans betekenen tijdens het
leerproces.
Modulen.
Deze leerroute, waarin
uitgangspunten zoals visies omtrent biografisch werken, theoretische en praktische
scholing is geïntegreerd, wordt via een aantal overzichtelijke modulen
aangeboden.
Op grond van persoonlijke
leerbehoeften en individuele scholingservaringen kunnen deelnemers/cursisten
voor één of meerdere programma’s kiezen. Elke module omvat enkel studiedagen.
De leerroute bevat vooralsnog een viertal modulen. Vanaf 2016 worden in totaal
vier modulen aangeboden.
Module 1
Levensfasen, levensdomeinen en
loopbaan
* Het kunnen onderkennen
van specifieke behoeften en mogelijkheden tijdens de verschillende levensfasen
is een belangrijke ondersteuning tijdens het biografisch counselen of de
leeftijdsbewuste loopbaanbegeleiding.
* Om het biografisch onderzoek te verhelderen en het diagnostisch vermogen te
verbreden
(wat zijn de relevante thema's van de huidige levensperiode en werksituatie)
werken we tijdens deze module intensief aan het "leren lezen" van de
kaart van de levensdomeinen.
* In onze tijd is veelal de standaardbiografie verdwenen en spreken we steeds
meer over een keuzebiografie. Op welke wijze kunnen we als coach of
biografiewerker ons hierop instellen?
Praktische zaken.
Aantal
deelnemers: 6 tot 10 personen. .
Kosten
per module, drie workshopdagen: € 275,- ( inclusief koffie, thee)
Tijd:
van 10:00 tot 16:30 uur
Docenten:
Gabriël Prinsenberg. Olga Bohnsack (beeldend werk)
Verdere informatie zie ook: Instituut Labyrint.nl
Aanmelding: biografiecounseling@hetnet.nl
Telefoon: 0343-578180
Verder toelichting omtrent deze leerroute
Inleiding
Iedereen die gaat studeren, in een beroep stapt of belangrijke
beslissingen gaat nemen, wil graag weten wat zijn of haar mogelijkheden zijn.
Meer dan vroeger zijn mensen verschillend en moeten zij zich, in deze sterk
geïndividualiseerde maatschappij profileren in hun eigen personality.
Mensen
ontlenen hun motivatie ook aan zicht op zichzelf om met een studie te gaan
beginnen of een beroep uit te oefenen. Vanuit dat oogpunt wordt het kennen van
de eigen levensvisie en het leren omgaan met de eigen levensgeschiedenis steeds
belangrijker. In het sociaal-culturele klimaat van de afgelopen jaren hebben de
onderwerpen levensloop, levensverhaal en loopbaan een warm onthaal gekregen,
vooral omdat door het werken met deze thema’s meer grip op het eigen leven kan
worden verkregen. Intussen zijn termen als biografisch leren en werken,
biografie counseling en life coaching, langzaamaan bekend geworden. Als methodiek
worden ze in diverse variaties geïntegreerd binnen de dagelijkse praktijk van
een steeds grotere groep van psychosociale en sociaalpedagogische
hulpverleners, loopbaanbegeleiders, vormingswerkers en geestelijk werkers en is
een niet meer weg te denken aspect geworden binnen hun vakgebied.
Biografisch
werken zou men kunnen omschrijven als een persoonlijk onderzoek, waarbij
meestal twee of meer mensen zijn betrokken, waarvan één van hen als begeleider,
coach of biografisch counselor optreedt om het bestaan in kaart te brengen, de
specifieke passies en drijfveren te leren kennen, met als doel zin en betekenis
van het leven – in de context van eigen tijd en samenleving – beter te kunnen
begrijpen en te accepteren.
Over
de leerroute
Deze
leerroute is bestemd voor hen die in agogische beroepen werkzaam zijn en voor
wie kennis, inzicht en vaardigheden met betrekking tot levensloop en loopbaan
belangrijke uitgangspunten zijn voor het beroepshandelen.
Doelstelling
van de leerroute: door middel van methodische- en didactische scholing zal de
deelnemer inzicht verkrijgen in de dynamiek van de menselijke levensloop om in
de dagelijkse praktijk biografisch werken te kunnen verrichten en dat binnen
het eigen vakgebied verder te kunnen ontwikkelen. Voorbeelden hiervan zijn:
verdieping in het biografisch gesprek; methodisch leren omgaan met
levensloopvragen; inzicht in leeftijdbewuste consultatie.
Werkwijze
Tijdens
deze leerroute liggen accenten naast de theorie vooral op het praktisch
handelen. Aan de orde komen opvattingen over levensloop en levensfasen. De
eigen inspiratiebronnen zijn van grote betekenis. Vaardigheden en middelen voor
het persoonlijk biografisch onderzoek worden voorgesteld en geoefend. Het aan
den lijve ervaren van de effecten van de oefeningen zal de toepasbaarheid
verlevendigen. Daarom zal zorgvuldig aandacht worden besteed aan de
ontwikkeling van een vertrouwde werksfeer en een open interactie in de groep.
‘Het leren van elkaar’ staat hoog in het vaandel. Creatieve middelen, zoals
schrijfoefeningen, beeldend werken en dramatechnieken behoren tot de vaste
onderdelen van de cursus.
Theoretische
uitgangspunten
Belangstelling
voor de levensloop in onze tijd / verschillende visies op de levensloop/
biografische methoden / keuzebiografie: “moderne levens lopen niet vanzelf”
Thema’s
van het biografisch werken
Tijdens
de leerroute komen – in overleg - verschillende thema’s met betrekking tot
biografisch werken aan de orde, zoals: afkomst en verleden; het instrument van
de herinnering; bijzondere ontmoetingen op de eigen levensweg; verschillende
levensfase-indelingen, stagnaties tijdens die levensfasen; de kwaliteiten van
het bestaan; leeftijdsbewuste loopbaanbegeleiding; polariteiten in de
biografie; heden en toekomst; veranderingsprocessen, crisis, verlies en
loslaten.
Over het
levensverhaal
Stappen
van het helpende gesprek naar het biografisch gesprek / het persoonlijke
verhaal / hermeneutiek of uitlegkunde/ hermeneutische vragen / epische,
lyrische en dramatische aspecten in het levensverhaal / de structuur van het
levensverhaal / verleden, heden en toekomst in het verhaal / het
diepte-interview / de innerlijke biografie / zingeving.
Docenten.
Gabriël Prinsenberg was lange tijd verbonden als docent aan
Hogeschool de Horst te Driebergen - o.a. bij Personeel en Arbeid - en aan de
Voortgezette Opleiding voor Sociale Beroepen in Amsterdam. Sinds de jaren
tachtig zet hij zich in voor de ontwikkeling van de methodiek van het
biografisch werken door middel van onderwijs aan verschillende hogescholen in Nederland,
België en de Bondsrepubliek, tijdens seminars, in de eigen praktijk van
biografisch counselor en door een aantal publicaties. ‘De tocht door het
labyrint’, dit boek over biografisch werken verscheen in 1992 en in 1997 in het
Duits. In oktober 2014 verscheen de derde druk van zijn boek: ‘Biografisch
leren en werken. Het levensverhaal in kaart brengen’ bij uitgeverij SWP te
Amsterdam. In 2014 verscheen eveneens ‘In de middag van het leven. Over het
belang van het levensverhaal voor de derde leeftijd.’ Ook bij uitgeverij SWP.
Olga
Bohnsack is sociaal pedagoge, beeldend kunstenaar, kunsttherapeut. Als docente geeft zij lessen in
beeldende vorming aan kinderen en volwassenen. Zij volgde ook een opleiding in
biografisch werken waardoor zij in biografie workshops kunst en levenslooponderzoek
met elkaar verbindt.
Meer informatie over de publicaties Biografisch leren en
werken zie:
www.swpbook.com/686
In de middag van het leven: www.swpbook.com/1714
Levensfasen, levensdomeinen en loopbaan
* Om het biografisch onderzoek te verhelderen en het diagnostisch vermogen te verbreden
(wat zijn de relevante thema's van de huidige levensperiode en werksituatie) werken we tijdens deze module intensief aan het "leren lezen" van de kaart van de levensdomeinen.
* In onze tijd is veelal de standaardbiografie verdwenen en spreken we steeds meer over een keuzebiografie. Op welke wijze kunnen we als coach of biografiewerker ons hierop instellen?
Verdere informatie zie ook: Instituut Labyrint.nl
Aanmelding: biografiecounseling@hetnet.nl
Telefoon: 0343-578180
Geen opmerkingen:
Een reactie posten